• Vær hvor og når det skjer og delta i debattene - følg Tipsbladet.no på:
Følg med - følg Tipsbladet.no på:
Spill Thomas Elgheim

Enden på Visa

Enden på Visa
Foto: Bildbyrån

Innstramming mot tredjepartsselskap skaper store problemer for norske tippere

Av TElgheim

De siste månedene har det virkelig vært en katt og mus-lek mellom de internasjonale spillselskapene på nett og den norske stat. Daglig meldes det om problemer med både innskudd og uttak, og nye betalingsløsninger kommer opp så fort den forrige har blitt stengt. I desember fikk også flere hundre norske kunder brev fra banken sin om at kontoen vil bli sperret hvis de fortsetter å satse penger hos utenlandske spillselskap. Så hva er det egentlig som har skjedd?

Forbud mot tredjepartsselskap
Det er forbud mot formidling av betaling som er strammet inn. Endringene trådte i kraft fra 1. januar 2020 og er enkelt og greit at norske banker og andre som yter betalingstjenester i Norge ikke har lov til å formidle innsats og utbetaling i pengespill som tilbys av pengespillselskap uten tillatelse i Norge. Nå har man også satt inn støtet mot såkalte tredjepartsselskap. Det betyr at fra og med 8. desember 2020 er det ikke lenger mulig å gjøre innskudd eller uttak med Skrill, Rapid Transfer eller Neteller. Paysafecard skal også være rammet av den nye endringen da de er eid av samme selskap. Rett etter startet en rekke å benytte Ecopayz, men med gebyr på opp mot 8,5 prosent er dette ikke en brukbar løsning.

Spill på nett er lov!
E24 hadde en plussartikkel i romjulen der en kunde både i Storebrand Bank og i Danske Bank hadde fått varsel om at kundeforholdet ville bli sagt opp hvis ikke spillingen stoppet. Her er det meget viktig å bemerke at det på ingen måte er ulovlig for nordmenn å spille hos utenlandske spillselskap. Loven berører bare norske banker direkte, og ikke norske spillere. Regelverk om betalingsformidlingsforbudet tydeliggjør at norske banker ikke skal videreformidle innskudd og gevinst mellom norske forbrukere og utenlandske spillselskaper. Forbrukerne pålegges ingen plikter og det er heller ikke forbudt for nordmenn å delta i utenlandske pengespill eller overføre midler til deltagelse i slike spill. En sak mot Danske Bank er dermed varslet i norsk rett.

Silje Hjemdal i FrP stilte følgende spørsmål til kulturminister Abid Q. Raja 30. november:

«Hva vil kulturministeren gjøre for å sikre at betalingsformidlingsforbudet for pengespill ikke får utilsiktede konsekvenser for norske forbrukere som deltar i utenlandske spilltilbud?»

I svaret bekreftet kulturministeren at det ikke er forbudt å delta i pengespill som ikke har tillatelse i Norge:

«Betalingsformidlingsforbudet er ett av tiltakene som er etablert for å begrense tilbudet av pengespill som ikke har tillatelse i Norge og dermed også beskytte norske spillere. Dette forbudet innebærer at banker og andre foretak som yter betalingstjenester i Norge, ikke har lov til å formidle innsats og gevinst i pengespill som ikke har norsk tillatelse. Betalingsformidlingsforbudet virker godt. Nylig har en av de største betalingsleverandørene, Paysafe, bekreftet til Lotteritilsynet at de vil avslutte sin virksomhet. Det er riktig, som representanten viser til, at det ikke er forbudt å delta i pengespill som ikke har tillatelse i Norge.»

Vanskelige konflikter
Skulle man komme i en konflikt med et spillselskap er situasjonen dermed vanskeligere enn før. Fagansvarlig for Kort- og banktransaksjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg, uttaler på bankens hjemmeside at når betalingene er utført med kort er det Visa og Mastercard som eventuelt vil tilbakebetale. Disse vil imidlertid ikke behandle saken før kunden selv har forsøkt å løse saken direkte med det aktuelle spillselskapet. Banken trenger derfor dokumentasjon på at man har tatt denne dialogen før den kan sende reklamasjonssaken videre til det aktuelle kortselskapet for videre behandling. I tillegg kan banken be om at du sender over dokumentasjon som viser transaksjoner fra din spillkonto.

Det eneste som virker sikkert er at problemer med innskudd og utbetalinger vil fortsette helt til vi får på plass en lisensordning også i Norge. Nye betalingsløsninger vil komme, og bli stengt igjen, og kundene sitter igjen som taperen til vi får på plass en løsning som fungerer både for spillere, banker, spillselskap og den norske stat!